top of page

In 5 stappen naar Commercial Excellence


Beginnend met het goede nieuws: ik houd deze blog kort. Nog meer goed nieuws; ik denk dat deze blog jou en je onderneming gaan helpen.


In de afgelopen maanden heb ik weer diverse interessante bedrijven mogen begeleiden naar Commercial Excellence. Zoals eerder aangegeven zie ik dat veel bedrijven zich richten op Operational Excellence en schiet het ene na het andere trainingsbureau uit de grond voor master-belt opleidingen in alle kleuren van de regenboog. Maar wat mij nou zo opvalt is dat er niet of nauwelijks aandacht is voor Commercial Excellence. Ook dit is wetenschappelijk te benaderen. Sterker nog, ik benader dit ook zo. Hierbij heb ik 5 stappen ontwikkeld die leiden tot Commercial Excellence. Ik zet ze hierbij kort uit een:


1. De Audit

In mijn adviestrajecten richt ik mij in eerste instantie op de bestaande organisatie. Wat is er, wat wil men, wat kan men, wat zien men. In deze Audit heb ik een 8-tal elementen benoemd die bij elk bedrijf weer aan de orde komen. Meer over deze cruciale 8 elementen in een volgende blog of post. Tijdens de Audit wordt er dus goed in kaart gebracht waar kansen liggen en waar juist niet. Dit gebeurt door middel van interviews, klantbezoeken, workshops, desk-research, field-research en meer. Waar staan we nu, waar willen we heen, hoe komen we daar. En ja, Simon Sinek’s “waarom-vraag” wordt meegenomen.

2. Rapportage

Stap 2. De rapportage. Nee, geen ellenlange documenten geschreven door uurhongerige consultants maar duidelijke en heldere rapportages met bevindingen die uit stap 1 zijn gedestilleerd. Dit alles in woord en beeld weergegeven.


3. Advies

De volgende stap is ook weer een logische. Het adviesstuk waarbij ik aangeef waar de organisatie kan verbeteren om Commercial Excellence weer een stukje beter in het vizier te krijgen. Dit kan betekenen dat de algemene strategie beter bepaald dient te worden, dat afdelingen beter gaan samenwerken, dat de waardepropositie naar de klant anders kan, dat de positionering meer gericht is op bepaalde segmenten, de verkoopafdeling behoefte heeft aan bepaalde trainingen, etc, etc. Duidelijk advies, volledig gericht om het bedrijf commercieel sterker te maken.


4. Implementatie

Een advies vraagstuk is mooi, een succesvolle implementatie van het gegeven advies nog veel mooier. Kortom, we gaan aan de slag. De beoogde aanpassingen worden opgepakt en neergezet. Hierbij heb ik (en het NOBO netwerk) de schone taak om alles in goed banen te leiden, natuurlijk met de medewerking en inzet van diverse binnen de bedrijven. Een mooi traject wat iedereen veel genoegdoening geeft. Je ziet mensen groeien in hun rol en meer en meer schik krijgen om nog succesvoller te zijn. En dat is wat mij als Commercial Excellence adviseur nu zo veel plezier geeft: je maakt niet alleen bedrijven commercieel sterker maar vooral ook de teams en uiteindelijk de individuen die deze bedrijven ondersteunen. Goed en mooi om te zien. Groeien en bloeien in plaats van knoeien en snoeien.


“Groeien en bloeien in plaats van knoeien en snoeien”


5. Evaluatie

Stap 5. De laatste stap. Alhoewel, eigenlijk is er helemaal geen laatste stap. Commercial Excellence is een continue proces. Telkens weer wordt er bekeken hoe de commerciële organisatie sterker gemaakt kan worden. De concurrentie zit niet stil toch? Waarom zou jij dat dan wel doen? Kortom, voortdurend aan de slag met diverse meetmomenten om te kijken of we doen wat we zeggen en we zeggen wat we doen.


Actie gevraagd, jouw support is welkom

Nu mijn call to action: graag kom ik met je in contact om eens te bekijken hoe ik jouw commerciële organisatie kan versterken. Een eerste kennismaking is geheel vrijblijvend en levert je altijd nieuwe inzichten op. Want dat leert de ervaring wel; bij elke organisatie is er nog commerciële winst te behalen. De top 4 meest afgenomen diensten: Strategie Workshop, (Markt)Segmentatie, Waarde-Propositie en Verkoopplanning.


Krijg jij mij aan tafel bij een bedrijf voor een commerciële afspraak, dan staat hier zeker iets tegenover. Benieuwd wat? Of heb je andere suggesties? Bel me dan op +31640566001 of email naar info@nobo-online.nl


Heb je met interesse dit artikel gelezen en wil je niets over Commercial Excellence missen, schrijf je dan nu in en ontvang de nieuwsbrief via: http://www.nobo-online.nl/tools



Over de auteur: Sandor Willems is Commercieel Adviseur & Trainer op het gebied van Commercial Excellence bij NOBO: No Boundaries in Commercial Excellence. Als internationaal sales leider, marketing strateeg en business developer heeft hij jarenlange ervaring met het verbeteren van de commerciële aanpak binnen organisaties. Sandor Willems is tevens schrijver van het boek “E-Business, van hype tot noodzaak” (2001)

Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page