top of page

Tijd voor SOEP !

Alles begint met een plan. Dus ook het realiseren van je commerciële ambities. En een plan hoeft helemaal niet een dik boekwerk te zijn. Sterker nog, heel wat plannen vandaag de dag worden op één pagina gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan de diverse canvas modellen die de traditionele ondernemersplannen hebben vervangen. Ook je marketing of sales plan hoeft helemaal niet zo uitgebreid te zijn. Je gehele commerciële strategie kan op één pagina. Tijd dus voor SOEP: Strategie op één Pagina

Benieuwd welke ingrediënten je SOEP zo krachtig maken? Als voorbeeld hier een uitwerking van een standaard (template) van een sales plan dat ik met diverse bedrijven samen heb gemaakt. Het begint met je algehele doelstelling voor dit kalender of financiële jaar. Uitgedrukt in omzet en groei % ten op zichten van het vorige jaar. Vervolgens kijk je waar je over drie jaar wenst te staan. Ook weer uitgedrukt in omzet en groei %.

Wat komt er nog meer voor in je SOEP:


  • Je huidige belangrijkste klanten en die bedrijven waar je in de toekomst de voornaamste omzet en groei van verwacht (zowel bestaande als nieuwe klanten / prospects)

  • Huidige en gewenste marges

  • Aantal locaties waar je reeds aan verkoopt en het aantal waar je in 1-3 jaar wenst te verkopen

  • De belangrijkste segmenten waar de organisatie zich op richt

  • De belangrijkste regio’s en locaties voor je groeiplan

  • (key) account teams, intern en extern

  • Achtergrond informatie, hypotheses

  • Omschrijving van de belangrijkste acties om het resultaat te realiseren

  • De drijfveren en trends binnen een specifieke markt

  • De DMU en het beslissingstraject

  • Mogelijke risico’s of beperkende factoren. En hoe je deze gaat ontwijken…

  • De belangrijkste KPI’s

  • En een overzicht van je omzet per maand (gepland versus actueel)


Vanzelfsprekend zijn er nog diverse andere details die uitgewerkt worden in bijvoorbeeld een actie plan. Maar waar het omgaat is dat de grote lijnen van een (verkoop)plan prima op één pagina passen. En dat zelfde geldt voor bijvoorbeeld een marketingplan. Wel met andere ingrediënten maar het blijft SOEP. Door je plan tot één pagina te beperken, richt je je van zelf op de belangrijkste zaken. Geen ellenlange MS-Word documenten meer met bijvoorbeeld SWOT-en concurrentie analyses maar een beknopt overzicht hoe het commerciële succes gerealiseerd gaat worden.


Ook interesse hoe een dergelijke Strategie op één Pagina er uiteindelijk uit komt te zien? Stuur me dan een berichtje via info@nobo-online.nl of bel 06-40566001.

Over de auteur: Sandor Willems is commercieel adviseur & trainer bij NOBO | No Boundaries en helpt bedrijven te #groeien en te #bloeien. Als internationaal marketing strateeg, business developer en sales leider heeft hij jarenlange ervaring met het verbeteren van (de) commercie binnen organisaties. Sandor Willems is tevens schrijver van het boek “E-Business, van hype tot noodzaak” (2001).


Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page